Complotten en conflicten. Omgaan met controverse in de klas.

‘Mevrouw, die hele klimaatverandering hè, daar word ik zó moe van! Het klimaat verandert en nou mag ik in een keer geen vlees meer eten of niet meer vliegen! En we weten toch allemaal dat het gewoon een groot complot is van de Amerikaanse CIA! Gisteren nog, toen was het hartstikke koud, dus hoezo klimaatverandering?’

Zomaar een tekst van een leerling uit de vierde klas die het verdient om nader onderzocht te worden. Want wat bedoel je met klimaatverandering? En hoezo is het een complot? Welk argument heb je daarvoor? Klopt je conclusie dat één koude dag aantoont dat het klimaat niet verandert? Of is dat een overhaaste generalisatie?

Controverse in de klas

Bijna dagelijks komen we in de klas wel dit soort opvattingen tegen, die op zijn zachtst gezegd controversieel zijn. En waarbij zeker ook de meningen zullen botsen. Hoe haal je de angel uit zulke conflicten? Het is belangrijk om dit soort opmerkingen allereerst zorgvuldig te onderzoeken. Ga op zoek naar de redenen waarom een leerling die mening heeft: vraag dóór naar zijn of haar argumenten. Laat de leerling dan jou – en de rest van de klas – overtuigen van zijn punt. Zo leert hij zijn mening te onderbouwen en zorgvuldig na te denken.

Jij als docent neemt intussen juist meer afstand van de uitspraak en schort je eigen oordeel op. Daardoor ben je beter in staat om op inhoud te argumenteren, dan op de persoon of op basis van emotie.

Word een goede gespreksleider

Dit alles is wat we aanleren en oefenen tijdens onze training ‘Actualiteit in de klas. Hoe word je een goede gespreksleider?’. Je leert je oordeel op te schorten en dóór te vragen: gesprekstechnieken die jou in staat stellen om in een klassengesprek om te gaan met diverse meningen. Ook extreme meningen, want die mogen ook bestaan. Maar door jezelf te oefenen in de kunst van het loslaten en door je te distantiëren, ga je zelf ook helderder nadenken. Zo kun je je leerlingen meegeven dat meningsverschillen te overbruggen zijn. Sterker nog: dat iedereen

wijzer wordt door een meningsverschil uit te pluizen!

Geef je nu op voor onze training en profiteer! Geef je vóór 24 september op en profiteer van onze early bird korting. Gebruik code 'vroegevogel' en betaal dan slechts €225 i.p.v. €325! De training wordt aangeboden op vier data. Vol = vol. Tijdens de training wordt gewerkt met materiaal van Goedemorgen.

Maaike Merckens is jurist, filosoof en eigenaar van WonderWhy. WonderWhy verzorgt trainingen, schrijft lesmateriaal, begeleidt scholen en nog veel meer om het filosoferen op grote schaal toegankelijk te maken voor het onderwijs.