Zomercolumn: Durft u het aan?

Hans Teegelbeckers

Hans Teegelbeckers, directeur van VOS/ABB, peinst vanaf zijn vakantieadres over de snelheid van het nieuws. Hoe breng je die actualiteiten de klas in? Hij vertelt in deze zomercolumn waarom VOS/ABB de burgerschapsapp Goedemorgen! ondersteunt en aanraadt.

Jaren geleden trokken we van het ene Griekse eiland naar het andere. Met weinig bagage en zonder een vooraf uitgestippeld plan. Dat was spannend en verrassend tegelijk. Het nieuws was ver weg en liep sowieso een dag achter, de Nederlandse krant was gewoon niet eerder op Ios, Patmos of Santorini.

Vandaag de dag achtervolgt het nieuws je waar je ook maar bent. Via pushberichten, NU.nl en de digitale krantenapp. Via de iPad kun je zelfs het acht uur journaal volgen! Zo werden we de laatste dagen achtervolgd door berichten over de droogte in Nederland, diverse vliegtuigcrashes en natuurlijk de Tour de France.

nieuws in de hangmat

Sport en strips Als puber las ik eigenlijk weinig de krant. Gek genoeg deden mijn kinderen dat later ook niet, hoewel de krant openlijk op tafel lag. Later merkte ik wel dat mijn kennis over actualiteiten en politiek zeer beperkt was. Het enkel lezen van het plaatselijke sportkatern en de strips is daar echt onvoldoende voor.

Aanslagen Toen Creathlon bij mij kwam om eens te spreken over de mogelijkheid om de snel veranderende wereld op creatieve wijze in de klassen van het voortgezet onderwijs te brengen, werd ik direct enthousiast. De aanslagen in Parijs en Brussel hadden net Europa grote stress bezorgd. Hoe moet je daar dan op school mee omgaan?

Gezamenlijke start

Het openbaar (voortgezet) onderwijs kent niet de traditie van een dagopening, zoals het reformatorisch en christelijk onderwijs deze wel kennen. Het introduceren van dagopeningen voor het openbaar onderwijs spookte al langer door mijn hoofd, maar dankzij de Goedemorgen!-app van Creathlon kwam dit idee ineens heel dichtbij. Je moet maar lef hebben, toch?

Ook de wiskundedocent moet meedoen

Want hoe zorg je dat zowel de wiskundedocent als de docent Frans en Duits dagelijks stil kunnen staan bij actualiteiten en thema’s als levensbeschouwing, godsdienst en waarden-georiënteerd materiaal? Hoe ga je met je leerlingen ‘s morgens in gesprek over lastige thema’s? Hoe ga je om met polarisatie en groepen, die ook in school soms lijnrecht tegenover elkaar staan? Best een opgave!

Maatschappij in het klein

Geen aandacht schenken aan waardenoriëntatie vanuit handelingsverlegenheid, tijdgebrek of desinteresse lijkt mij echter geen optie. De tijd voor een dagopening in het openbaar voortgezet onderwijs lijkt mij rijp. De openbare school is immers de maatschappij in het klein en dat vraagt om een adequate aanpak met actueel materiaal. Creathlon en VOS/ABB zien Goedemorgen! als goed antwoord op het vraagstuk rond burgerschapsvorming.

Wacht niet op de burgerschapswet

Natuurlijk kunt u wachten op de burgerschapswet die in de maak is en op de curriculumverandering. Maar uw leerlingen zitten ook nu al bij u in de klas en de maatschappij verandert snel. Toon daarom ook lef en ga Goedemorgen! gebruiken. Goedemorgen! bevat actuele thema’s, iedere dag drie, met links naar beeldmateriaal en achtergrondinformatie. Dit materiaal is nu nog beschikbaar via een website, maar zal zich doorontwikkeling tot een app.

Mooie gesprekken Durft u het aan om de cultuur van de dagopening in het openbaar voortgezet onderwijs te introduceren? U zult genieten van de mooie gesprekken die dit oplevert, want dat hebben de pilotscholen al ondervonden!