Filosoferen met je leerlingen? Drie tips voor het voeren van goede gesprekken!

Hoe vaak filosofeer jij met je klas? Misschien niet zo vaak, omdat je filosofie maar ingewikkeld vindt. Of omdat je denkt dat het alleen maar geschikt is voor vwo-leerlingen. Vaak ontstaat het beeld dat filosofie iets elitairs is. Iets van serieuze professoren met ondoorgrondelijke dikke boeken. Maar het is juist een geschikte methode om met je klas te praten over actuele onderwerpen!

Filosoferen met je klas

Wij, Maaike Merckens en Sabine Wassenberg van WonderWhy, zijn er om van de daken te schreeuwen dat filosofie voor iedereen is. Vooral kinderen kunnen het goed. Misschien wel beter dan volwassenen!

Filosofie als basis

Filosofie biedt een goede basis voor het voeren van gesprekken met je klas. Zeker als het over gevoelige onderwerpen gaat. Je moet alleen weten hoe je het doet. Speciaal voor Goedemorgen! hebben wij daarom de training Goedemorgen! Een goed gesprek met je klas ontwikkeld. Hierin leggen we uit hoe je als docent eenvoudig filosofische gesprekken kunt begeleiden met je klas. Hier zijn namelijk allerlei handvatten voor. In deze blog geven lichten we alvast een tipje van de sluier op met drie tips die je kunt gebruiken bij het filosoferen met je klas.

Drie tips

1. Om te filosoferen neem je allereerst de Socratische houding aan. Hierbij zeg je: ’Ik weet alleen zeker dat ik niets zeker weet.' Jouw mening is dus niet belangrijk, het gaat om de mening van je leerlingen.

2. Stel dan een filosofische vraag. Dit is een vraag waar geen eenduidig antwoord op is. De vraag nodigt uit om te reflecteren op betekenissen of achterliggende waarden. Zoals: Is je schaduw van jou? Zou je liever iemand kwetsen of liegen? Kan een robot denken?

3. Ten slotte neem je geen enkel antwoord voor lief. Bij alles wat gezegd wordt vraag je dóór, net zoals Socrates deed. Je probeert alle verschillende meningen boven tafel te krijgen. En dit betekent ook dat je meningen die 'anders' zijn ook moet verwelkomen.

Wil jij leren filosoferen met je klas?

Dit is filosoferen met kinderen in een notendop. Wil je leren hoe je dit alles - vooral punt drie - in de praktijk brengt? Meld je dan aan voor onze training!

Maaike Merckens & Sabine Wassenberg

WonderWhy