IEDERE DAG EEN

GOED GESPREK

Besteed jij graag aandacht aan de actualiteit in de klas, maar weet je niet hoe? Ben jij iedere dag veel tijd kwijt met het zoeken naar artikelen en filmpjes die geschikt zijn voor jouw leerlingen? 

Vind je het lastig om bepaalde maatschappelijke problemen te bespreken?

Kies dan voor Goedemorgen! 

voor een goed gesprek met je klas

om de actualiteiten beter te duiden

om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken

Goedemorgen! biedt gereedschap:

hoe werkt

goedemorgen?

iedere dag 10 minuten

Dagelijks staan er drie teksten, doe-opdrachten, filmpjes en discussievragen voor je klaar. Hiermee heb je gereedschap in handen voor een goed gesprek van ca. 10 minuten met je klas. Doe dat bij voorkeur iedere dag tijdens het eerste uur, zodat burgerschap structureel aandacht krijgt. Dankzij de toelichting voor de docent kan iedere docent met minimale voorbereiding aan de slag met Goedemorgen!. En met drie keuzes per dag er is voor ieder wat wils! 

Tip! Voer je Goedemorgen! in voor de hele school, kun je een extra bel invoeren. Hiermee spreek je met je hele school af dat je de eerste tien minuten dagelijks besteedt aan burgerschap, en wordt er niets van de lessen uit het eerste uur af gesnoept. 

meer tijd?

Goedemorgen! is bij ook geschikt om te behandelen tijdens de mentorles. Het voordeel is dat je dan langer de tijd hebt dan de voorgeschreven tien minuten. Fijn als je langer wil discussiëren, een thema van meerdere kanten wil belichten of een extra opdracht wil uitvoeren.

Tip! Laat je leerlingen zelf op zoek gaan naar berichten uit het nieuws die aansluiten bij het weekthema. Dat kan het gesprek verdiepen en de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. Natuurlijk moet je dan wel op tijd de opdracht aan de leerlingen meegegeven hebben. De nieuwe items staan altijd op woensdag voorafgaand aan de nieuwe week klaar in de app.  

ook op papier?

Bij Creathlon geloven we in blended learning, ofwel een combinatie van digitale en papieren middelen. De basis van Goedemorgen! is de docenten-app, en de slides die je op het Digibord toont aan de klas. Daarnaast bieden wij een persoonlijk logboekje aan voor leerlingen. In dit inspirerende boekje kunnen leerlingen extra opdrachten maken op papier, en reflecteren op de wekelijkse thema's. Op deze manier beklijven deze beter en houden leerlingen een tastbaar overzicht over aan de burgerschapslessen. 

Bekijk hier een preview van het logboekje (volgt).  

 
 

voor wie is

goedemorgen?

goedemorgen is voor iedereen

Goedemorgen! wordt ontwikkeld voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs, op iedere soort school. Ons materiaal is interessant voor leerlingen in de brugklas vmbo tot aan de zesde klas vwo, in zowel het bijzonder als in het openbaar onderwijs. Dagelijks bieden wij drie items aan. We houden er rekening mee dat er iedere dag variatie zit in dit aanbod. Zo is er altijd een item met tekst en duiding, een item met een filmpje of foto's, en een doe-opdracht. We hanteren eenvoudig taalgebruik. Ieder item is voorzien van gespreksvragen en een korte toelichting voor de docent. 

docent is de expert

We geven bewust geen niveaus aan bij de items. Sommige items zijn qua onderwerp lastig, maar kunnen met een kleine aanpassing door docenten alsnog gebruikt worden in de lagere groepen. Sommige docenten trekken er bijvoorbeeld meer tijd voor uit. Eenvoudigere items kunnen alsnog goed aansluiten bij oudere leerlingen, of de hogere niveaus. Sommige items zijn geschikter voor de ene leeftijdsgroep dan de andere. We vertrouwen op het inschattingsvermogen van de docent. 

We adviseren docenten om 's ochtends de drie items van de dag kort door te nemen en de filmpjes te bekijken. Zelf kun je het beste inschatten of het item aansluit bij de interesses, leeftijd, het niveau én bij wat er speelt in je klas. 

Het belangrijkste is dat de items die je kiest, aansluiten bij jouw eigen interesse en bij die van je leerlingen!