Uitslag verkiezingen 2023

Uiteindelijk hebben gisteren ook alle zwevende kiezers een keuze gemaakt en inmiddels weten we waartoe dat geleid heeft. Bespreek de uitslag van de verkiezingen met de klas.

• Ga naar de site van bijvoorbeeld nos.nl of nu.nl voor een overzicht van de stemresultaten.

• Bekijk eventueel hoe er in de gemeente van jullie school is gestemd. Welke partij is de grootste geworden? Wat was het opkomstpercentage? Lag dat in jullie wijk of gemeente hoger of lager dan gemiddeld?

• Bespreek de vragen met de klas.

• Naar aanleiding van de laatste vraag kun je, als je meer tijd hebt, inventariseren welke partijen de leerlingen zijn tegengekomen op hun tijdlijn. Waarom zijn dat juist deze partijen? Is het goed dat je vooral partijen te zien krijgt die aansluiten bij je belangstelling? Mis je dan iets, of helpt het je juist?

Vragen voor in de klas (1)

• Wat vind je van het opkomstpercentage? Valt je dat mee of tegen? Leg je antwoord uit.

• Wat vind je van de verkiezingsuitslag?

• Bij de scholierenverkiezingen waren de PVV van Geert Wilders en Thierry Baudets FvD de grootste partijen. Wat is het grootste verschil in uitkomst met de gewone verkiezingen?

Vragen voor in de klas (2)

• Hoe het in de toekomst in Nederland zal zijn, is vooral voor jongeren belangrijk; het is jullie toekomst. Moeten de winnaars van de gewone verkiezingen rekening houden met de uitslag van de scholierenverkiezing? Waarom wel of niet?

• Kwam jij in de verkiezingstijd filmpjes van politieke partijen tegen op je tijdlijn van TikTok of Instagram? Wat deed je als je zo’n filmpje tegenkwam? Keek je ernaar of scrolde je meteen door? Welk filmpje herinner je je nog? Is er een partij die het volgens jou extra goed deed? Wat was daar zo goed aan? Als je geen filmpje bent tegengekomen: hoe zou dat komen?

Geschreven door: Hilde van Halm
Foto door: © André Muller | Dreamstime.com

Vandaag weten we de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen.

Kritisch denken / Mediawijsheid

Schermafbeelding 2021-05-17 om 20.13.14.