Israël en de Palestijnen

Het Israëlisch/Palestijnse conflict is al lang geleden ontstaan en wordt steeds ingewikkelder. Ook al ligt Israël hier ver vandaan, toch gaan er ook hier mensen de straat op. Veel demonstranten – moslims en niet-moslims – willen laten zien dat ze aan de kant van de Palestijnen staan. Ze zijn fel tegen het geweld van Israël en willen dat Palestijnen rechtvaardig behandeld worden. Dat ze burgerrechten krijgen. Dat ze veilig kunnen leven in het land dat ook hún land is.
Er is veel mis met de manier waarop Israël de Palestijnen behandelt. Maar Joden die in Nederland wonen, maken zich ook zorgen. Over hun familie die daar woont, bijvoorbeeld. Of over de vijandigheid die ze zelf ervaren. Er zijn veel joden die het niet eens zijn met het huidige geweld. In tegendeel zelfs. Maar in de demonstraties worden ook anti-joodse dingen geroepen, die hun leven hier rechtstreeks raken. In Duitsland is er een synagoge aangevallen. Hier in Nederland worden joodse gebouwen extra bewaakt. Het allerergste is nog dat niemand meer een oplossing lijkt te weten.

• Lees de inleiding voor.

• Bekijk dan het filmpje waarin kort de geschiedenis van het conflict wordt uitgelegd (1’41).

• Heb je meer tijd? Laat dan het NPO Radio1-fragment horen, waarin journaliste Natascha van Weezel wordt geïnterviewd (8’06) Ze zegt aan het einde: “Dit conflict is ontzettend gepolariseerd, maar we hebben het wel gewoon over mensen. Daarom blijf ik zeggen dat we elkaar altijd als mensen moeten blijven zien. Je moet niet blijven denken ‘ik ben pro Israël’ óf “ik ben pro Palestina – volgens mij moet je pro Israël én pro Palestina zijn.”

• Bespreek de vragen.

Het conflict tussen Israël en Palestijnen in een notendop

Vragen voor in de klas

• Hoe komt het dat niemand een oplossing voor dit probleem kan vinden?

• Waarom demonstreren er mensen hier en in andere Europese landen over dit conflict?

• Er zijn ook groepen Joden en Palestijnen die vriendschap met elkaar sluiten en in vrede samenleven. Waarom horen we daar zo weinig van, denk je?

Geschreven door: Hilde van Halm
Foto door: © Grafikwebvideo | Dreamstime

Opnieuw is het conflict tussen Israël en de Palestijnen hevig opgelaaid. Al dagenlang zijn er beschietingen over en weer. Er vallen doden en gewonden. Hier in Nederland zijn er verschillende demonstraties geweest, die niet altijd even rustig verliepen. Wat is er aan de hand?

Communiceren

Schermafbeelding 2021-05-17 om 20.13.14.