Buitengesloten worden

Iedereen wil geaccepteerd worden. Dat geeft ons zelfvertrouwen en het gevoel ergens bij te horen. Maar soms voelen we ons niet geaccepteerd. Bijvoorbeeld als iemand je ontvriendt op sociale media of als je niet mee mag praten in een groepje. Dat kan sterk negatieve gevoelens oproepen. Je kan er boos of verdrietig van worden. Onderzoekers hebben ontdekt dat uitsluiting soms kan voelen als lichamelijke pijn.
Sommige mensen worden daarom agressief als ze buitengesloten worden. Ze willen wraak nemen op de buitensluiters. Dit kan er juist toe leiden dat ze een volgende keer wéér worden buitengesloten.
Als de buitensluiting langere tijd duurt, dan kunnen de gevolgen groot zijn. Het went niet. Je kunt er somber en depressief van worden.

• Lees de tekst voor.

• Bekijk het filmpje (1’57).

• Behandel de vragen.

Hersenen, vriendschap en buitensluiting (1'57)

Vragen voor in de klas

• Ben jij weleens buitengesloten? Hoe voelde dat?

• Wat deed je toen je je buitengesloten voelde?

• Heb je er weleens iemand op aangesproken dat diegene anderen buitensloot?

• Hoe kunnen we buitensluiting het beste voorkomen?

• Waarom zijn vrienden zo belangrijk, volgens de onderzoeker in het filmpje? Vind jij dat ook?

Geschreven door: Vincent Kouters
Foto door: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Ken je dat? Dat het soms pijnlijk is, als je geen of weinig likes krijgt op een bericht. Of als je erachter komt dat je veel minder volgers hebt dan iemand anders. Wees gerust, dat gevoel heeft iedereen weleens.

Samenwerken / Empathisch vermogen

Schermafbeelding 2021-09-07 om 11.17.07.png