asset_background.png
pijl.png

Boos worden en dan...

Door boosheid komt er energie vrij om je te kunnen verdedigen. Je spieren spannen zich, je hartslag wordt hoger en je ademhaling sneller. Je bent helemaal klaar om je te verdedigen tegen mogelijke aanvallen. Tot zover allemaal normaal. Maar ja, erop losslaan is meestal niet zo’n goed idee. Bovendien is die ander waar je boos op bent soms niet eens in de buurt. Of je bent niet boos op iemand, maar op alles, de hele wereld. Wat kun je dan doen om die boosheid kwijt te raken?
Nou, van alles: tot tien tellen, krijsen, met iemand anders ruzie zoeken, je boosheid inslikken, sporten... Maar wat is nu een handige reactie of een actie die echt helpt? Daar gaan jullie nu zelf mee aan de slag.

Toelichting voor de docent

• Lees de tekst voor.

• Laat de leerlingen 5 situaties opschrijven wanneer ze boos worden. Dat kan van alles zijn: boos op ouders of een leraar, machteloos boos, vette ruzie met vrienden, boos door onrecht, etc.

• Laat ze er vervolgens 1 ding uitkiezen en bedenken hoe ze het beste met deze boosheid kunnen omgaan.

• Vraag een aantal leerlingen om hun aanleiding tot boosheid én hun reactie te delen. Zijn er nog andere reacties mogelijk? Zet de reacties eventueel op het bord. Laat andere leerlingen aanvullen en laat ze op elkaar reageren. Zitten er goede tips bij?

Geschreven door: Jeanet Aartsen
Foto door: © Serhii Yevdokymov | Dreamstime

Je ergens boos over maken of echt kwaad worden is een normale menselijke emotie. Je ziet onrecht of iets gaat niet zoals jij het wilt. Of je wordt kwaad wanneer anderen jou op de een of andere manier pijn doen of over jouw grens heengaan.

Vaardigheid

Creatief denken en handelen

Schermafbeelding 2021-09-07 om 11.17.07.png
pijl.png

Probeer Goedemorgen! nu gratis

Goedemorgen_burgerschapstool

Wil je op school meer aandacht besteden aan de actualiteit in de klas, maar weet je niet altijd hoe? Of zoek je naar een manier om bij alle vakken meer tijd te besteden aan burgerschap? Dan is de Goedemorgen-app iets voor jullie school!

En we hebben goed nieuws, want je kunt het materiaal vier weken gratis uitproberen. Vraag nu jouw proeflicentie aan en maak uitgebreid kennis met Goedemorgen!