Aardbeving Turkije

Veel mensen in Nederland hebben daar familie wonen. Natuurlijk zijn ze erg bezorgd: hoe is het met ze? Leven ze nog? Ziekenhuizen zijn overvol en er zullen ook nog veel mensen onder het puin liggen. De eerste beving was ’s morgens vroeg, toen veel mensen nog in bed lagen. Ze zijn in hun slaap overvallen en moesten in pyjama, hals over kop, proberen buiten te komen.
Het is daar ook nog eens koud. Het heeft er gesneeuwd. Het is de vraag of mensen die nog onder het puin liggen dit allemaal zullen overleven. Er zijn nu ook ineens heel veel mensen zonder huis. Waar kunnen ze een warm en veilig onderdak vinden?
In Nederland worden allerlei acties opgezet om geld in te zamelen. Daarvan worden spullen gekocht die ze nu in Turkije goed kunnen gebruiken.

Kijk voor de laatste stand van zaken op bijvoorbeeld nos.nl. De plek waar de aardbevingen plaatsvonden, wordt vaker getroffen door aardbevingen. 7,8 betekent een zware beving. Volgens geofysicus Rob Govers is dit te vergelijken met de achtbaan: ‘dit gaat over versnellingen, van tientallen procenten van de zwaartekracht versnelling. En dat minutenlang.’ (volkskrant.nl).

• Lees de tekst voor.

• Laat de slide zien. Daarop zie je de breuklijnen in aardplaten die zich diep in de grond bevinden. Het verklaart waarom er vaker aardbevingen in Turkije zijn, al zijn die (gelukkig) meestal niet zo zwaar als deze recente.

• Bekijk het filmpje waarin een Syrische man vertelt wat er gebeurde (1’27).

• Bespreek de vragen.

• Bespreek de vragen met de klas.

Breuklijnen onder Turkije

gms06_di4-1.jpeg

Vragen voor in de klas

• Ken jij mensen die in het getroffen gebied wonen of mensen die daar familie hebben?

• Veel mensen komen in actie om de mensen daar te helpen. Wat zou jij kunnen en willen doen?

• In het filmpje zegt de man uit de flat: ‘ik dank God dat we het overleefd hebben’. Wat vind je van die reactie? Heeft de man dit aan God te danken, of heeft hij gewoon geluk gehad?

Geschreven door: Hilde van Halm
Foto door: © Tetiana Strilchuk | Dreamstime.com

Ruim 4200 doden. Meer dan 2800 gebouwen verwoest. 7,8 en 7,7 op de schaal van Richter. Gisteren werden we wakker met deze vreselijke cijfers uit Turkije en Syrië. Er waren kort na elkaar twee zware aardbevingen.

Solidariteit ontwikkelen / Empathisch vermogen

Schermafbeelding 2021-05-17 om 20.13.14.png