PROEFMATERIAAL - WEEK 36: 2 - 6 SEPTEMBER 2019

Samen

Welke dingen kun je prima in je eentje doen? Best een heleboel! Toch is het soms fijn om hulp te hebben van een ander. Om de paar extra handen, of om samen ergens over na te denken. We zeggen niet voor niets: ‘Samen sta je sterker!’ Deze week staan we stil bij ‘samen’. Het gaat over elkaar helpen, over het ‘wij-gevoel’ en samenwerking. Maar je kunt het niet over samen hebben zonder stil te staan bij jezelf. Ben jij graag samen, of ook graag alleen? Heb jij het liefst één iemand om je heen, of een grote groep mensen?

{S,a,m,e,n}
 
gms36_ma1.jpg

Foto: © Tom Wang | Dreamstime

Deze week heeft als thema ‘Samen’. Het tegenovergestelde van alleen, zeg maar. Je zit samen in een klas, samen in een gezin, samen op een sport. De een krijgt een beetje jeuk van het woord ‘samen’ en doet liever dingen alleen. Een ander vindt het vreselijk om alleen te zijn: zo ongezellig! Wat is ‘samen‘ voor jou? Kijk naar de afbeelding op het digibord en beantwoord de vragen.

 

Vragen voor in de klas

  • Wat zeggen de letters en de komma’s jou?

  • Wat zouden de accolades betekenen?

  • Hoe komt de titel terug in de groep?

  • Zie je in de groep ook de letters, komma’s en accolades?

  • Waarom is de groep op de rug gefotografeerd?

  • Waar denk jij aan bij het woord ‘samen’?

 

Filosofische vraag

  • Is ‘samen’ waardevol?

 

Toelichting voor de docent

  • Lees de tekst voor en laat de afbeelding zien (klik erop voor een grotere versie).

  • Voer daarna een gesprek met de klas aan de hand van (een deel van) de vragen.

  • De filosofische vraag kun je gebruiken voor een (kort) filosofisch gesprek. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen argumenten aandragen voor hun mening, en dat ze luisteren naar elkaar. Jij als docent bent de neutrale gespreksleider. Vraag dóór. Wil je meer informatie over hoe je dit doet? Volg dan onze training 'Actualiteit in de klas. Hoe word je een goede gespreksleider?'.

 
Leren samenwerken
gms36_ma2.jpg

Foto: © Belopez | Dreamstime

Samenwerken is niet altijd makkelijk. Heb je die ander wel goed begrepen? Sluiten de dingen die jullie doen wel goed op elkaar aan?

 

We hebben het nu over mensen. Hoe zit dat eigenlijk bij dieren? Kunnen die wel samenwerken? In het filmpje zie je twee olifanten die allebei wel zonnebloemzaden willen eten. Er is alleen een probleempje: ze kunnen er alleen maar bij als ze samenwerken. Zouden ze dat kunnen leren?

 

Vragen voor in de klas

  • En… Wat denk jij? Zou het de olifanten lukken op bij die zonnebloempitten te komen?

  • Ken je voorbeelden van dieren die goed kunnen samenwerken?

 

Toelichting voor de docent

  • Laat het eerste stukje van het filmpje zien, waarin het probleem wordt uitgelegd (tot 0’30). Het is een Engelstalig, maar goed te volgen filmpje.

  • Zet het filmpje stil en zorg dat alle leerlingen begrijpen wat er van de olifanten gevraagd wordt. Welke leerlingen denken dat het de olifanten zal lukken? Laat ze hun hand opsteken.

  • Kijk de rest van het filmpje nu af (2’19) en praat kort na. Zijn de leerlingen verrast door het resultaat?

 
Van ons allemaal
gms36_ma3.jpg

Foto: © Wikimedia Commons

De publieke omroep in Nederland is al heel oud. In 1920 bestonden er al publieke radiozenders. En in 1951 kwam er publieke televisie bij. Hier worden programma’s uitgezonden voor alle Nederlanders.

 

De Nederlandse publieke omroep wordt betaald door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Maar via belastingen betalen de kijkers en luisteraars eigenlijk allemaal mee. De publieke omroep is dus een beetje van ons allemaal. Daarom houdt de staatssecretaris van OCW de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in de gaten. Hij wil dat de publieke omroep televisie en radio maakt voor alle Nederlanders. Dat betekent dat de NPO programma’s aanbiedt voor alle groepen in Nederland. Dus voor aanhangers van verschillende religies, voor stemmers van alle politieke partijen, voor liefhebbers van kunst en cultuur, enzovoort.

Eén groep kan de NPO steeds lastiger bereiken: jongeren. Die zitten veel meer op YouTube dan voor de televisie. De NPO is daarom ook programma’s online gaan maken. En probeert met sport en amusement jongeren te lokken. Hoe zit dat met jou? Kijk jij vaak naar programma’s op NPO 1, 2, of 3?

 

Vragen voor in de klas

  • Kijk of luister jij weleens naar publieke zenders? Waarom wel of niet?

  • Vind jij het belangrijk dat er een publieke omroep is?

  • Waarom zou de regering de NPO in de gaten houden?

 

Toelichting voor de docent

Vijf jaar geleden kregen alle zenders van de publieke omroep ‘NPO’ in hun naam: Nederlandse Publieke Omroep. Ook op de radio bestaan er publieke zenders. 

  • Lees de tekst voor.

  • Hou een peiling in de klas. Wie van de jongeren kijkt of luistert weleens naar een publieke zender? En naar een commerciële (zoals RTL4 of 6)?

  • Bespreek de vragen met de klas.

VOS ABB logo
logo WW.png